Scenariusz zajęć ułożyłam przygotowując się do lekcji pokazowej. Zrealizowałam wszystkie cele, a sama lekcja wypadła bardzo dobrze ( w opinii dyrekcji, uczestniczących nauczycieli i mojej). Polecam.
Temat: Pogodowa mapa Polski. Cele lekcji. Uczeń: - rozumie znaczenie terminu „pogoda” i „prognoza pogody”, - wymienia składniki pogody, - rozpoznaje symbole stosowane na mapach pogody, - odczytuje przewidywaną pogodę z telewizyjnej prognozy pogody, - redaguje opis prognozy pogody na podstawie mapy synoptycznej, - wyjaśnia znaczenie prognozy pogody dla ludzi i życia gospodarczego. Metody lekcji: - oglądowa ( nagranie na kasecie wideo), - poszukująca: pogadanka heurystyczna (znaczenie prognozy pogody), burza mózgów, - praktycznego działania ( po nitce do kłębka, przekład intersemiotyczny), Formy pracy: - indywidualna, - zbiorowa. Środki dydaktyczne: - nagranie wideo, - materiały dydaktyczne dla każdego ucznia (mapka konturowa, rozsypanka wyrazowa),
- symbole składników pogody przygotowane przez nauczyciela na kartkach formatu A4, np. niebo bezchmurne, całkowite zachmurzenie, itp., - wełna, - klej, kredki, pisaki. Przebieg lekcji. Faza wprowadzająca: - czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji. - na kartkach papieru uczniowie wypisują wyraz, który kojarzą z pogodą, - ustawienie w kręgu lub przy ławkach, ale przy zachowaniu ciągłości, nauczyciel występuje jako „pogoda”, podaje kłębek wełny uczniowi, który odczytuje swoje skojarzenia, ten podaje go dalej. Faza realizacyjna: - na podstawie zabawy uczniowie próbują wyjaśnić, co to jest pogoda? - rozsypanka wyrazowa: „Pogoda to chwilowy stan atmosfery występujący w danym czasie i miejscu”, - rozmowa, podczas której uczniowie interpretują pojęcie pogody ( w tym momencie lekcji ważne jest podkreślenie wyrazu „chwilowy”), - nawiązanie do prognozy pogody, wyjaśnienie pojęcia, odszukanie wyrazu „prognoza” w Słowniku Wyrazów Obcych, - projekcja telewizyjnej prognozy pogody, - wykonanie pogodowej mapy Polski: nauczyciel zapoznaje uczniów z symbolami składników pogody, a następnie odczytuje komunikat, na podstawie którego uczniowie uzupełniają konturową mapkę Polski, - ocena pracy (nauczyciel prezentuje uczniom właściwie wykonane zadanie). Faza podsumowująca: - rozmowa, podczas której uczniowie wyjaśniają znaczenie prognozy pogody - zadanie domowe: „Na podstawie wykonanej mapy pogodowej zredaguj komunikat o pogodzie”.
|